czwartek, 11 grudnia 2014

PATRICK MODIANO "ZAGUBIONA DZIELINICA" - la vie en rose... czy paryskie życie jest takie różowe...



W księgarniach jednym z najbardziej rozreklamowanych obecnie tytułów jest „Perełka” Patricka Modiano, powieść laureata tegorocznej Nagrody Nobla. Zastanawiając się nad jej zakupem stwierdziłam, że najpierw zapoznam się z jego twórczością. Wypożyczyłam więc „Zagubioną dzielnicę”. Niecałe 150 stron. Porządna literatura rozrywkowa z dobrą puentą - chociaż może bardziej morałem – oraz pytaniami, na które często brakuje nam odpowiedzi.



Żałuję, że nie znam Paryża zbyt dobrze (byłam tylko raz), żeby razem z głównym bohaterem podążać jego uliczkami. „Zagubiona dzielnica” jest bowiem świetnym przewodnikiem przynajmniej po części francuskiej stolicy.
Ambrose Guise (a właściwie Jean Dekker) – Brytyjczyk (a właściwie Francuz), autor kryminałów, przyjeżdża do Paryża na spotkanie z japońskim wydawcą. Przed dwudziestu laty opuścił Francję w związku z pewną aferą kryminalną, w którą wplątał się wskutek licznych zbiegów okoliczności, które dawniej rządziły jego życiem. Obecnie mąż i ojciec, dobrze sytuowany pisarz, dawniej: zagubiony młodzieniec poszukujący własnej drogi, który nie może zerwać z nieregularnym trybem życia ;). Na początku wydaje się, że w ramach powrotu do ojczyzny Ambrose (Jean) postanowił rozwiązać zagadkę kryminalną, z powodu której musiał opuścić swój kraj. W miarę czytania okazuje się, że „Zagubiona dzielnica” ma głębsze dno niż sądziłam. Wydaje się, że nasz bohater poszukuje równowagi życiowej i w tym celu musi posiąść wiedzę na temat minionego życia. A my, jako czytelnicy, dowiadujemy się powoli, z jakich to powodów musiał to życie porzucić. I nie tylko…
Polecam (zwłaszcza, że czyta się przez pół wieczoru) i biegnę po „Perełkę”.
Życzę spokojnego wieczoru. Keep calm and read a good book :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawienie każdego śladu w mojej przestrzeni:)