środa, 30 grudnia 2015

ŚWIĘTA, ŚWIĘTA... I PO ŚWIĘTACH - CO CZYTAĆ? NOWOŚCI LITERACKIE 2016 R.

Prezenty odpakowane, resztki zjedzone, ciała zmęczone... a jutro sylwester! Ja zamiast przygotowywać się do ostatniej w tym roku szampańskiej zabawy...czytam. Dzieciątko było w tym roku bardzo łaskawe, bo obdarowało mnie "Próbą" Eleanor Catton (autorką nagrodzonej Bookerem powieści "Wszystko, co lśni") oraz "Idź, postaw wartownika" Harper Lee. Póki co kończę jednak czytać "Inną duszę" Łukasza Orbitowskiego, a na stoliczku czeka jeszcze książka Wojciecha Jagielskiego "Wszystkie wojny Lary". Wiem, że jestem nudna, bo te książki przewijały się przez bloga już kilkakrotnie, dlatego dodam parę nowości, które pojawią się w 2016 roku. 

1. "Nic zwyczajnego. O Wisławie Szymborskiej." Michał Rusinek - kto może wiedzieć więcej o Noblistce niż jej sekretarz.

2. "Ginekolodzy" Jürgen Thorwald - Thorwald spisał już "dzieje" detektywów (moją recenzję "Stulecia detektywów" możecie przeczytać tutaj) i chirurgów, teraz przyszła kolej na ginekologów, opowieść na pewno będzie fascynująca, pytanie tylko, że czytelnicy o słabych nerwach wytrzymają taką lekturę.

3. "Dziewczyna z portretu" David Ebershoff - tak naprawdę nie wiem o czym jest książka, bo wydawca dosyć enigmatycznie opisał fabułę, ja zwróciłam uwagę na okładkę - fotos z filmu Toma Hoopera z Eddie'em Redmayne'em w roli głównej. Film nosi tytuł "The Danish Girl" (polski to oczywiście "Dziewczyna z portretu" - nigdy nie zrozumiem, czym kierują się ci, którzy wymyślają takie tłumaczenia). Historia inspirowana jest życiem małżeństwa duńskich artystów, a momentem przełomowym w ich życiu jest decyzja o zmianie płci męża.

4. "Ptak dobrego Boga" James McBride - National Book Award 2013, podobno fascynujący obraz Stanów sprzed wojny secesyjnej, a właściwie stanu Kansas, którego mieszkańcy nie mogą się zdecydować, czy są zwolennikami, czy przeciwnikami niewolnictwa. Ostatnio wróciłam do "Zabić drozda" Harper Lee (moje refleksje znajdziecie tutaj), teraz czeka na mnie "Idź, postaw wartownika", więc myślę, że takie klimaty mnie zainteresują. Może Was też :)

5. "Pod sztandarem nieba. Wiara, która zabija" Jon Krakauer - alpinista, dziennikarz i pisarz znany z książki "Wszystko za Everest" opowiada o Kościele Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich, czyli o mormonach przez pryzmat tragedii, która wydarzyła się w 1984 r., gdy wskutek rzekomego objawienia religijnego zamordowana została kobieta i kilkunastomiesięczna dziewczynka. 

6. "Portret wisielca" Marcin Wroński - polubiłam serię o komisarzu Maciejewskim, więc chętnie sięgnę po ósmy już tom z cyklu kryminałów retro. Recenzje poprzednich książek znajdziecie tu i tu i tu. :) 

A Wam, jak mija końcówka roku? Na jakie książki czekacie z utęsknieniem w nowym roku?

Nic zwyczajnego. O Wisławie SzymborskiejGinekolodzyDziewczyna z portretuhttps://czarne.com.pl/uploads/catalog/product/cover/777/ptak.jpgIdź, postaw wartownikahttps://czarne.com.pl/uploads/catalog/product/cover/830/pod_sztandarem.jpgPortret wisielcaEleanor Catton, Próba
      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za pozostawienie każdego śladu w mojej przestrzeni:)